1
Requiem – Charlesa Gounoda oraz Cztery motety na czas pokuty – Francisa Poulenca, zostaną wykonane w ramach Koncertu Wielkopostnego, który odbędzie się 19 marca br., o godz. 20.00, w Kościele Garnizonowym pw. św. Wojciecha BM w Szczecinie.
Honorowy patronat nad koncertem objął Ksiądz Arcybiskup Metropolita Andrzej Dzięga
Żaden czas na rozważania dotyczące cierpienia, jego sensu i istoty nie wydaje się w życiu chrześcijanina bardziej ku temu sposobny aniżeli okres Wielkiego Postu. Kontemplacyjne, pełne wdzięku i urody dzieło Ch. Gounoda oraz niezwykle emocjonalne utwory na chór a capella F. Poulenca idealnie wpasowują się w ów pasyjny nurt, w którym śmierć jawi się jako nieodzowny element zmartwychwstania.
Francis Poulenc (1899-1963), jeden z czołowych przedstawicieli Les Six – Grupy Sześciu, tematyką sakralną zainteresował się dopiero w 1936 roku. Nawrócenie, jakiego wówczas doznał, spowodowało zwrot w jego twórczości, której odrębny rozdział stanowiła odtąd muzyka religijna. Quatre motets pour un temps de penitence, czyli cykl motetów na czas pokuty bazujących głównie na tekstach responsoriów Officium Divinum Wielkiego Tygodnia, powstał między lipcem 1938 a styczniem 1939 roku, a zatem niedługo przed wybuchem II Wojny Światowej. Temat męki Chrystusa ujął kompozytor w zwięzłą formę motetu za pomocą klarownej, oryginalnej i niezwykle przejmującej melodyki, niczym muzyczny obraz ilustrującej zawarte w niej treści.
Charles Gounod (1818-1893) predylekcję do muzyki sakralnej wykazywał przez całe życie, począwszy od swoich pierwszych kompozycji, co niewątpliwie związane było z żarliwą wiarą kompozytora oraz tęsknotą za życiem w stanie duchownym. Pracę nad Requiem C-dur na chór mieszany, kwartet solistów, orkiestrę i organy rozpoczął w marcu 1891 roku, głęboko poruszony śmiercią swego wnuka – Maurice’a. Ukończone w 1893 r. pozostało ostatnim dziełem kompozytora, a jego prawykonanie odbyło się w Wielkim Tygodniu 1894 roku. Mimo formy tematycznie związanej ze śmiercią, kompozycja Gounoda przepełniona jest nadzieją i wiarą w zmartwychwstanie. Cytując słowa Andre Charleta: Wszystko jest melodyjne, zrozumiałe, ufne i spokojne w tej kompozycji, wypełnione pociechą i światłem.(...) To jest wolne, niekończące się ‘berceuse’, jakby Gounod zapraszał cały rodzaj ludzki do pójścia za sobą drogą pełną chwały do wieczności na granicy ciszy.
KONCERT WIELKOPOSTNY
REQUIEM
Charles Gounod
CZTERY MOTETY NA CZAS POKUTY
Francis Poulenc
19 marca 2011 roku, godzina 20.00
Kościół Garnizonowy p.w. Św. Wojciecha
Plac Zwycięstwa 1, Szczecin
wystąpią
Agnieszka Kozłowska (sopran)
Katarzyna Sałacińska (mezzosopran)
Tomasz Krzysica (tenor)
Janusz Lewandowski (bas)
CHÓR I ORKIESTRA OPERY NA ZAMKU
dyrygent
Małgorzata Bornowska
Bilety do nabycia w kasie Opery na Zamku (ul. Korsarzy 34) lub na godzinę przed koncertem w Kościele Garnizonowym (Plac Zwycięstwa 1).
W Zespole Szkół Salezjańskich w Szczecinie, ul. Ku Słońcu, miało miejsce zorganizowane przez fundację Life Surfers charyzmatyczne VI Forum Ogień z Nieba, we współpracy z ruchami i stowarzyszeniami naszej Archidiecezji.
»Dnia 31 października 2024 r. ulicami Szczecina po raz kolejny przeszła procesja z relikwiami świętych i błogosławionych.
»We wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych, zwanych potocznie Zaduszkami, tradycyjnie odbyła się w Świnoujściu szczególna modlitwa za tych, którzy nie powrócili z mórz i oceanów. Mszy świętej w kościele pw. Najświętszej Maryi Panny Gwiazdy Morza oraz modlitwie nad morskim brzegiem przewodniczył Ksiądz Arcybiskup Wiesław Śmigiel. Podczas modlitwy odczytano nazwy statków na których zginęli polscy marynarze, rybacy i żołnierze. Pamięć o ofiarach symbolizował wielki krzyż ułożony ze zniczy na plaży.
Zdjęcia: Daniel Szysz