1 Relacja z Archidiecezjalnej Pielgrzymki do Rzymu z okazji wręczenia paliusza Ks. Arcybiskupowi Metropolicie | Kościół Szczecińsko-kamieński
Piątek, 19 kwietnia 2024 r. imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa Piątek III tygodnia okresu wielkanocnego

Katedra na żywo

wiecej ...

Fundusze europejskie Wydział Wychowania Katolickiego Wydział Duszpasterstwa Rodzin Ochrona dzieci i młodzieży Duszpasterstwo ministrantów Archidiecezjalne forum pastoralne Apostolat Chorych

Polecamy:

WSPÓLNOTY

WSPÓLNOTY 13 lipca 2009 17:15 wyświetleń: 12827

Relacja z Archidiecezjalnej Pielgrzymki do Rzymu z okazji wręczenia paliusza Ks. Arcybiskupowi Metropolicie Andrzejowi Dziędze
27 czerwca - 2 lipca 2009 r.

W sobotę 27 czerwca 2009 r. ok. godz.12.00, po modlitwie w kościele seminaryjnym, wyruszyliśmy sprzed budynku Kurii Metropolitalnej w Szczecinie na lotnisko do Berlina Schonefeld, aby stamtąd wylecieć liniami easyJet do Rzymu (Ciampino). Po szczęśliwym przybyciu do Rzymu i następnie do miejsca naszego zatrzymania w Rocca di Papa, wieczór zakończył się kolacją i noclegiem w hotelu Polentone. Nasza pielgrzymkowa grupa liczyła 31 osób, w tym: 13 księży, 3 siostry zakonne i 15 osób świeckich. Na miejscu, w niektóre punkty naszego programu, włączali się także inni księża z Archidiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, którzy przybyli na paliusz. Podczas całego pobytu i zwiedzania Rzymu towarzyszyły nam przesympatyczne panie przewodniczki: p. Ania i p. Agnieszka.
    W niedzielę 28 czerwca rano pojechaliśmy autobusem do Bazyliki św. Pawła za Murami. Po krótkim zwiedzaniu bazyliki uczestniczyliśmy, w jednej z kaplic, o godz. 9.00, w uroczystej Mszy Świętej pod przewodnictwem Ks. Arcybiskupa Metropolity Andrzeja Dzięgi.
    Kolejne punkty naszego pielgrzymowania to: zwiedzanie katakumb św. Kaliksta, o godz. 12.00 Anioł Pański z Ojcem Świętym Benedyktem XVI na Placu św. Piotra, obiad w okolicy Watykanu, a także zwiedzanie Starożytnego Rzymu: Kapitol, Pomnik Marka Aureliusza, Wilczyca Kapitolińska, Więzienie Mamertyńskie - miejsce uwięzienia św. Pawła, Forum Romanum, Łuk Konstantyna, Koloseum. Ok. godz. 15.00 przejechaliśmy ponownie do Bazyliki św. Pawła za Murami, aby o godz. 17.00 uczestniczyć w uroczystych Nieszporach pod przewodnictwem Ojca Świętego Benedykta XVI, na zakończenie Roku św. Pawła.
    Po uroczystościach wróciliśmy autobusem do naszego miejsca zamieszkania w Rocca di Papa. Podczas tego wieczoru kolacja w Restauracji Polentone była wyjątkowo uroczysta, gdyż mieliśmy w naszej grupie kilku solenizantów i jubilatów:  ks. dr Piotr Skiba i ks. mgr Paweł Płaczek byli solenizantami, ks. kan. mgr Marian Szostak miał swoje urodziny, a ks. kan. kmdr por. dr Zbigniew Jaworski, w tak cudownym miejscu i tak pięknych okolicznościach, obchodził  swoją XXX Rocznicę Święceń Kapłańskich. Dla nas pielgrzymów była to okazja do złożenia Bogu podziękowania za powołania kapłańskie i wyrażenia wdzięczności dostojnym Solenizantom i Jubilatom za pracę w Winnicy Pańskiej, za budowę pięknego Portu Kościoła, w którym dryfująca łódź zawsze może bezpiecznie zarzucić kotwicę miłości i pokoju. W tym wyjątkowym miejscu zostały przytoczone słowa zawarte w Encyklice „Ecclesia de Eucharystia” Jana Pawła II: „Od ponad pół wieku (…) każdego dnia dane mi było z wiarą rozpoznawać w konsekrowanym chlebie i winie Boskiego Wędrowca, który kiedyś stanął obok dwóch uczniów z Emaus, aby otworzyć im oczy na światło, a serce na nadzieję (por. Łk 24,13-35)”. Tym wspaniałym śladem życzenia nabrały wielkiej mocy, stały się siłą wyrażoną słowami: aby Jezus Chrystus Boski Wędrowiec prowadził Księdza każdego dnia do Emaus, w którym swe rozwiązanie znajdują wszystkie sprawy i problemy dnia codziennego i w sercu zrodzi się pokój i radość wyrażona w słowach: „[Panie] zostań z nami, gdyż dzień się już nachylił” (Łk 24,29). Były również inne rocznice: zaprzyjaźnione małżeństwo obchodziło rocznicę ślubu, a jedna z pielgrzymujących była także jubilatką. Było dużo serdecznych życzeń, ciepłych słów, dobrych emocji i admultos annos. Tę uroczystość obchodziliśmy we wspaniałej atmosferze, nie zabrakło też okolicznościowego tortu.
    W poniedziałek, w Uroczystość św. Apostołów Piotra i Pawła, 29 czerwca 2009 r., wyruszyliśmy na najważniejszą uroczystość. W Bazylice św. Piotra o godz. 9.30 rozpoczęła się uroczysta Msza Święta, podczas której Ojciec Święty Benedykt XVI przekazał paliusze 34 nowym Arcybiskupom Metropolitom. Wśród nich był nasz Ksiądz Arcybiskup Andrzej Dzięga, Metropolita Szczecińsko-Kamieński.
    Wśród pozostałych 33 Arcybiskupów Metropolitów, ustanowionych w ciągu ostatniego roku, był jeszcze jeden Polak - Ks. Arcybiskup Mieczysław Mokrzycki, metropolita lwowski obrządku łacińskiego. Podczas Mszy Świętej Benedykt XVI zwrócił się do wiernych w języku polskim:  Moje serdeczne pozdrowienie i wyrazy duchowej łączności kieruję do pielgrzymów polskich, a szczególnie do tych, którzy towarzyszą nowym metropolitom: arcybiskupowi Andrzejowi Dziędze ze Szczecina i mojemu byłemu sekretarzowi, arcybiskupowi Mieczysławowi Mokrzyckiemu ze Lwowa, którzy dzisiaj otrzymują paliusz. Zawierzając was wszystkich wstawiennictwu świętych apostołów Piotra i Pawła, z serca wam błogosławię.
    Paliusz - to symbol władzy metropolity i znak łączności z następcą św. Piotra. Jest zakładany na ornat i ma formę białej wstęgi wykonanej z owczej wełny z sześcioma krzyżami z czarnego jedwabiu. Owce, z wełny których wykonuje się paliusze, papież błogosławi w dniu św. Agnieszki, 21 stycznia. Wykonane paliusze przechowuje się w specjalnej szkatułce umieszczonej na konfesji św. Piotra w bazylice watykańskiej. Paliusze, symbolizujące łączność ze Stolicą Apostolską i podkreślające funkcje i władzę metropolity, nadawane są od od 513 r.
    Ks. Arcybiskup Andrzej Dzięga, dotychczasowy biskup sandomierski, został  mianowany przez papieża Benedykta XVI arcybiskupem metropolitą szczecińsko-kamieńskim dnia 21 lutego 2009 r. Z otwartym sercem przyjęliśmy decyzję Ojca Świętego. Ksiądz Arcybiskup jest człowiekiem o wyjątkowej kulturze osobistej, o nieprzeciętnie błyskotliwym umyśle i otwartym sercu, gotowym przygarnąć każdą zabłąkaną owieczkę. Ujął, nas pielgrzymów, swoim ciepłem i - chyba mogę tak powiedzieć - bijącą wielkim strumieniem wyjątkową charyzmą. Posiada też niezwykły dar słowa.
    Po uroczystej Mszy Świętej przeszliśmy na plac św. Piotra i uczestniczyliśmy w modlitwie Anioł Pański z Ojcem Świętym Benedyktem XVI. Po niej odbyło się radosne spotkanie pielgrzymów z Ks. Arcybiskupem Metropolitą Andrzejem Dzięgą w restauracji Pampolino przy ul. Borgo Pio, niedaleko Watykanu. Ks. prof. dr hab. Wiesław Dyk złożył w naszym imieniu przepiękne życzenia - o wzajemnej współpracy dobrego pasterza ze swoimi owieczkami. Były to mądre, wspaniałe słowa niosące optymizm, nadzieję, chęć wspólnego budowania archidiecezji, z której zawsze będzie biło źródło żywej wiary. Były również kwiaty, życzenia pielgrzymów, ciepłe słowa i cudowne chwile uwiecznione w klatkach obiektywu.
    Po tym spotkaniu wyruszyliśmy, aby zwiedzić słynne rzymskie place i fontanny: Zamek i Most św. Anioła, Plac Navona, Piazza Della Rotonda, Panteon, najsłynniejszą Fontannę świata di Trevi, Piazza di Spagna, Schody Hiszpańskie i Fontannę La Barcaccia. Następnie przejechaliśmy autokarem z Rzymu do Hotelu Polentone w Rocca di Papa, gdzie zjedliśmy kolację.
    W tym dniu miało miejsce również uroczyste spotkanie w Instytucie Polskim w Rzymie, w którym uczestniczyli nasi księża i siostry zakonne. Była to uroczysta kolacja, na którą Ksiądz Arcybiskup Andrzej Dzięga zaprosił swoich gości: Księży Kardynałów, Arcybiskupów, Biskupów, Kapłanów, Panią Ambasador Hannę Suchocką, przedstawicieli władz państwowych i miejskich oraz rodzinę, przyjaciół i znajomych. Spotkanie naznaczone  było wyraźnym akcentem rozbrzmiewającym polską nutą, wyrażającym radość i wdzięczność dla tak ważnej Osoby i tak ważnego wydarzenia.
    We wtorek 30 czerwca przybyliśmy w godzinach porannych do Watykanu. O godz. 9.00 została odprawiona Msza Święta pod przewodnictwem Ks. Arcybiskupa Metropolity Andrzeja Dzięgi w Bazylice św. Piotra (Ołtarz za katedrą papieską - główna nawa), podczas której Ksiądz Arcybiskup wygłosił głębokie słowo, m. in. o współpracy w kościele szczecińsko-kamieńskim. Po Mszy Świętej przeszliśmy na krótką modlitwę do Grobu św. Piotra oraz złożenie kwiatów i modlitwę przy Grobie Jana Pawła II. Następnie ok. godz. 11.00 rozpoczęliśmy zwiedzanie Ogrodów Watykańskich, m. in. ulubionych miejsc spacerów Jana Pawła II, Grotę Matki Bożej z Lourdes oraz Muzeów Watykańskich, szczególnie arcydzieła Rafaela, Kaplicę Sykstyńską ze słynnymi freskami Michała Anioła, a także Bazylikę św. Piotra. Kilka osób było w tym czasie na audiencji u papieża Benedykta XVI. Spotkaliśmy się wspólnie na obiedzie niedaleko Watykanu, po którym mieliśmy czas wolny i możliwość zakupu pamiątek, na które przecież bliscy w kraju z nutką oczekiwania wyglądali. Po powrocie do Hotelu Polentone w Rocca di Papa zjedliśmy jak zawsze smaczną kolację.
    W środę 1 lipca po przyjeździe do Rzymu udaliśmy się na zwiedzanie Świętych Schodów oraz bazylik papieskich: Santa Maria Maggiore i św. Jana na Lateranie. Po obiedzie i chwili wolnego czasu wyruszyliśmy na ostatni punkt naszej pielgrzymki. Około godz. 19.00 odbyła się Msza Święta na zakończenia pielgrzymki w parafii papieskiej San Tommaso da Villanova w Castelgandolfo. Castelgandolfo to przepiękna okolica, która zrobiła na nas niesamowite wrażenie. Potem zjedliśmy ostatnią kolację w naszym hotelu Polentone w Rocca di Papa.
    W czwartek 2 lipca rano udaliśmy się na lotnisko Ciampino, skąd o godz. 9.30 wylecieliśmy do Berlina. Tam czekał na nas autokar, który bezpiecznie przywiózł nas do Szczecina.
    Świat jest wypełniony słowami, ale czasami... no cóż zauważamy ich brak, aby wyrazić to co czuliśmy. Towarzyszyliśmy naszemu Arcybiskupowi Metropolicie w chwili podniosłej, dzieliliśmy Jego radość, zwyczajnie byliśmy z nim. Przywieźliśmy stamtąd dobre emocje, niezapomniane, cudowne wrażenia, wyjątkowy pokój duchowy, chwile głębokiej modlitwy, refleksji, miłości... Nawiązaliśmy nowe wartościowe przyjaźnie, a także ustaliliśmy już termin spotkania popielgrzymkowego.
    Całym sercem dziękujemy ks. dr. Piotrowi Skibie, Dyrektorowi Wydziału Duszpasterskiego Kurii Metropolitalnej w Szczecinie i ks. mgr. Pawłowi Płaczkowi prefektowi Szkół Katolickich za podjęcie się trudu zorganizowania najcudowniejszej przygody naszego życia – pielgrzymki do Rzymu w tak wyjątkowych chwilach. Bóg zapłać.

W imieniu pielgrzymów

mgr Jadwiga Kalinowska
aktualizowano: 2013-01-29 13:00
Wszystkich rekordów:

Polecane:

Marsz dla Życia 2024

W niedzielę 14 kwietnia 2024 r., z Jasnych Błoni w Szczecinie do Bazylika Archikatedralnej przeszedł Marsz dla Życia pod hasłem: "Życie nie zna granic". Uczestnicy nieśli przepisany na płótno dokument papieski, adhortację Jana Pawła II "Ecclesia in Europa". Na zakończenie Marszu, w Bazylice Archikatedralnej, uczestniczący w Marszu administrator apostolski, Biskup Zbigniew Zieliński odprawiona Msza święta, z możliwością podjęcia Duchowej Adopcji Dziecka Poczętego.

Zdjęcia: Małgorzata Machowska-Szewczyk

Słowo i życzenia Biskupa Zbigniewa Zielińskiego na Wielkanoc 2024

Słowo i życzenia Biskupa Zbigniewa Zielińskiego, Administratora Apostolskiego Archidecezji Szczecińsko-Kamieńskiej, na Uroczystość Zmartwychwstania Pańskiego 2024.

Liturgia Męki Pańskiej - Wielki Piątek 2024

W wielkopiątkowy wieczór Biskup Zbigniew Zieliński przewodniczył Liturgii Męki Pańskiej w Bazylice Archikatedralnej w Szczecinie. Centralnym punktem celebracji jest adoracja Krzyża Świętego, poprzedzona odśpiewaniem Pasji wg św. Jana Ewangelisty. Tego dnia nie sprawuje się Mszy świętej, a po liturgii, w uroczystej procesji, przenosi się Najświętszy Sakrament w monstrancji do symbolicznego Bożego grobu.

Zdjęcia: Jakub Józefowicz

Msze św., kościoły

Społeczność

projektowanie stron www szczecin, design, strony dla parafii

Kuria Metropolitalna Szczecińsko-Kamieńska

ul. Papieża Pawła VI nr 4 71-459 Szczecin, tel. +48/91-45-42-292, fax +48/91-45-36-908 2015 © Wszelkie Prawa Zastrzeżone / Polityka prywatności