Można go będzie bezpłatnie zwiedzać i skorzystać z bezpłatnych kursów zgodnie z programem przedstawionym niżej. Pociąg posiada urządzenia audiowizualne przedstawiające krótkie historie z pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II.
Program wizyty Pociągu Papieskiego
w Szczecinie
11 – 14 czerwca 2009r. w
22. rocznicę pobytu Papieża
Jana Pawła II
I dzień pobytu
11.06.09 Boże Ciało - Prezentacja Pociągu Papieskiego na peronie II na stacji Szczecin Główny.
Zwiedzanie w godzinach 14:00-18:00
II dzień pobytu
12.06.09 piątek - Prezentacja Pociągu Papieskiego na peronie II na stacji Szczecin Główny w godzinach 10:00 do 18:00 w tym zaplanowane objazdy pociągu wokół Szczecina w godzinach
- g.11:05 do 11:25
- g.13:00 do 13:20
- g.16:00 do 16:20
III dzień pobytu
13.06.09 sobota - Wyjazd Pociągu Papieskiego do Gryfina godz. 10:00
- g.10:31 przyjazd Gryfino, zwiedzanie przez mieszkańców Gryfina.
- g.18:10 odjazd z Gryfina
- Przyjazd do Szczecina 18:34.
IV dzień pobytu
14.06.09 Niedziela - Objazd Pociągiem Papieskim wokół Szczecina
- g.10:05 do 10:25
- g.10:35 Wyjazd Pociągu Papieskiego do Stargardu Szczecińskiego
- g.11:05 Przyjazd do Stargardu Szczecińskiego ze zwiedzaniem do 16:40
- g.16:50 Wyjazd Pociągu Papieskiego do Choszczna,
- g.17:16 Przyjazd do Choszczna zwiedzanie przez mieszkańców Choszczna do godz. 19:00
Po godz. 19:00 wyjazd pociągu w kierunku Poznania – koniec pobytu na ziemi zachodniopomorskiej.
Idea Pociągu Papieskiego
Idea pociągu papieskiego to owoc kolejarskiej, szczerej wdzięczności Panu Bogu za pontyfikat Jana Pawła II, a także przekonania, że Ojciec Święty pragnie nadal być z nami tak, jakby nie istniała granica wyznaczana przez śmierć.
Pomysł uruchomienia pociągu papieskiego zrodził się podczas III ogólnopolskiej pielgrzymki polskich kolejarzy do Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Krakowskich Łagiewnikach, w dniu 3 września 2005 r. Jego autorem jest kolejarz z wykształcenia, kapłan z powołania, duszpasterz kolejarzy archidiecezji warszawskiej i animator Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich - ks. Ryszard Marciniak SAC.
W pierwszej wersji, tradycyjny pociąg pomalowany w barwy papieskie, miał spełniać przede wszystkim funkcję komunikacyjną i służyć usprawnieniu połączenia kolejowego Wadowic z Krakowem.
Ostatecznie, Papieski Pociąg „Totus Tuus” uzyskał nie tylko nowoczesną sylwetkę i ciepłą kolorystykę, ale stał się pojazdem, na pokładzie którego każdy z podróżnych może spotkać Sługę Bożego Jana Pawła II w Jego nauczaniu i działalności.
Multimedialne studio, stanowiące serce pociągu, pozwala poprzez sieć głośników i kolorowych monitorów przekazać wszystkim uczestnikom przejazdu zarówno informacje o wybranych wydarzeniach z pontyfikatu Jana Pawła II, jak zapoznać z najważniejszymi tematami papieskiego nauczania.
Nośnikami informacji są filmy, prezentacje audiowizualne, a często także żywy głos. Jesteśmy dumni z tego, że projekt pociągu papieskiego wykonał zespół młodych inżynierów z krakowskiej firmy EC Engineering należącej do grupy ENERGOCONTROL, natomiast jego zbudowaniem, w rekordowo krótkim czasie czterech miesięcy, może się pochwalić nowosądecki NEWAG (dawne ZNTK Nowy Sącz).
Ten wyjątkowy, jedyny na świecie pojazd, został w dniu 27 maja 2006 r. pobłogosławiony w Krakowie Łagiewnikach przez Ojca Świętego Benedykta XVI jako kolejarskie wotum za pontyfikat Ojca Świętego Jana Pawła II.
Od tego dnia Jan Paweł II zaprosił na pokład pociągu papieskiego wielu biskupów z Polski i z zagranicy, w tym także z Watykanu. W tej wyjątkowej i niepowtarzalnej audiencji z Papieżem Polakiem uczestniczyło już ponad 150 tys. zarówno pojedynczych osób, jak i zorganizowanych grup pielgrzymów i turystów z różnych stron Polski, Europy, a także z pozostałych kontynentów.
Pociąg był już w Warszawie, Białymstoku, Opolu, Wrocławiu a nawet w Zilinie, Koszycach czy Zwoleniu na Słowacji.